Momenteel is de gedeeltelijke transformatie en restauratie van de Werkspoorkathedraal in Utrecht zo goed als gereed. Toen dit magistrale gebouw nog in ‘oude doen’ wacht kreeg ik de kans om een paar uur lang rond te lopen, de sfeer te proeven en te fotograferen. Dit was in februari 2014. Ik maakte er een blog over:

In 1916 verhuisde de fabricage van spoorrijtuigen en staalconstructies van het bedrijf Werkspoor vanuit Amsterdam naar Utrecht. Een nieuw fabriekscomplex voor 1600 arbeidsplaatsen verrees daar. In Utrecht zijn treinen, bussen, trams maar ook enkele beroemde bruggen gebouwd, zoals de Waalbrug bij Nijmegen, de Bommelse Brug bij Zaltbommel, en de Moerdijkbrug. De fabriekshal van Werkspoor, de Werkspoorkathedraal, is een van de weinig overgebleven ‘relikwieën’ uit de roemruchte tijd van Werkspoor. In de 30 meter hoge bedrijfshal staan nog steeds originele kranen en technische apparatuur uit de Werkspoortijd.

Na al een aantal keren om het enorme gebouw heen gestruind te hebben met mijn camera moest het er maar eens van komen. Ik moest op één of andere manier eens binnen zien te komen, en zo gezegd zo gedaan. Ik had een afspraak gemaakt met de beheerder van de organisatie ”Cartesius Museum”, en mocht voor 2 uurtjes naar binnen. Tot een half uur van  tevoren baalde ik toch wel een beetje, want het was grijs en regenachtig (dus erg donker) weer en dat zou het volgens de weerverwachting ook blijven, echter op het moment dat ik op mijn fiets stapte brak toch ineens de zon door en daardoor was het licht dat door de vele ramen op het dak van de hal fantastisch mooi. Genieten dus! De hal zit vol met de meest schitterende details: oude kranen, oude takels, schakelkasten  met allerlei toeters en bellen. Verder vallen de enorme staalconstructies op, heel erg fotogeniek. Ik had er wel een dag willen blijven…